چقدر آسمان شب شما تاریک است؟

آیا تاریکی شب در محل سکونت شما تغییر کرده است؟ آیا م‌خواهید حد قدر محل سکونت خود را بدانید؟ با استفاده از هر دو روش‌های سنتی و دیجیتال آن را پیدا کنید.

چقدر ستاره می‌توانید با چشم غیرمسلح ببینید؟ در آسمان تاریک‌تر، تعداد ستاره‌ها و جرمهای دیگر آسمانی بیشتری دارد.. باب کینگ

 همه ما دوست داریم بدانیم که آسمان در  موقعیت‌های مورد علاقه ما چقدر تاریک است؟! این باعث می‌شود که یک مکان را با مکان دیگر مقایسه کنیم و به ما کمک کند تصمیم بگیریم که چقدر جرم عمق آسمان را  با تلسکوپ ما در همان شب می‌توانیم ببینیم. مجموعه‌ای از ستاره‌های با روشنایی پایدار (هیچ متغیر لطفا!) قدرهای از روشن به ضعیف و موقعیت در یک زاویه دید راحت متناسب با این موضوع را پیگیری کنید. ضعیف‌ترین حد قابل مشاهده NELM یا “اندازه محدودیت چشم غیرمسلح” را برای آن مکان تعیین کنید.

 شفافیت، وابسته به مقدار مه، دود و رطوبت در هوا و همچنین ارتفاع شما می‌تواند بسیار متغیر باشد. نظارت طولانی مدت بر محدودیت قدر می‌تواند اطلاعاتی در مورد روند آلودگی نور منطقه  یا حتی تغییرپذیری نوردهی ایجاد کند که ناشی از ترکیب مجدد اتم‌ها و الکترون‌ها در اتمسفر بالا است که در اوایل آن روز توسط اشعه UV نور یونیزه شده است.

 تعیین بهترین بخش از آسمان برای انتخاب استاندارد ستاره همیشه آسان نیست. در حالت ایده‌آل، شما باید مجموعه‌ای متفاوت برای هر فصل داشته باشید. شاید حتی برای هر جهت نیز مجموعه‌ای باشد زیرا برای بسیاری از ما آسمان یکنواخت است اما در عوض به علت تغییرات در سطوح آلودگی نور محلی، روشن‌تر و تاریک‌تر است.

کیسی رید

 ارتفاع این جرم نیز مهم است، بنابراین ما باید از بین بردن فاکتور خاموشی ( atmospheric extinction) داشته باشیم (خاموشی اصطلاحی است در اخترشناسی برای توصیفِ جذب و پراکندگی تابش الکترومغناطیسی بوسیله ماده (غبار و گاز) میانِ یک جرم آسمانیِ ساطع کننده و بیننده. خاموشی بین ستاره‌ای، خاموشی کهکشانی نیز نامیده می‌شود وفتی در کهکشان راه شیری روی دهد. نخستین مشاهده این نوع انقراض در کهکشان راه شیری در سال ۱۹۳۰ توسط رابرت یولیوس ترامپلر گزارش شد.).

 مقدار هوا به طور مستقیم 1 توده هوا نامیده می‌شود (توده هوا عبارت است از حجم عظیمی از هوا که خصوصیات فیزیکی آن به ویژه از نظر دما , رطوبت , آهنگ کاهش دما (Lapse rate) و فشار در سطح افقی برای صدها کیلومتر تقریباً همسان باشد. هنگامی که هوا در یک منطقه برای مدتی ساکن باشد ویژگی‌های آن در نقاط مختلف با هم به تدریج برابر می‌شوند پس در اثر حرکت توده هوا بر اثر حرکت جریان‌های هوایی به دلیل اختلاف فشار ماهیت توده در طول حرکت تغییر می‌کند مثلاً عبور یک توده خشک از روی دریا باعث افزایش رطوبت آن می‌شود.). برای یک ستاره 30 درجه بالاتر از افق، شما به 2 توده هوا نگاه می‌کنید. در توده‌های 10 درجه، 5.6 تن هوا و برای یک جسم در افق، 40 توده هوا دارید. فرض می شود شرایط ایده‌آل جوی، ستاره‌ای که در سرسو دیده می‌شود، 3.5 برابر بزرگتر از ستاره 5 درجه بالاتر از افق است.

این نقشه مربع بزرگ پگاسوس که در پاییز و اوایل زمستان به خوبی در آسمان شب مشاهده می‌شود و ستاره‌ها با قدرهای بصری خود را نشان می‌دهد. متغیرها با قدر بزرگتر از 0.05 بدون برچسب مشخص هستند. نقشه‌های صورت فلکی هشتک و دب اصغر را می‌توان در لینک‌های زیر یافت. Stellarium

 با در نظر داشتن این موضوع، مجموعه‌ای از ستاره‌های با قدر شناخته شده را در ارتفاع بالا (برای جلوگیری از بدترین حالت جوی) انتخاب کنید که در بیشتر اوقات سال قابل مشاهده است. قطب‌های آسمانی ایده‌آل برای ناظران عرض جغرافیایی میانگان می‌باشند (یا عرض میانه مناطقی هستند با تغییرات فصلی متوسط در دو نیمکره، میان عرض‌های جغرافیایی ۳۵ و ۵۵ درجه شمالی و جنوبی)، به همین دلیل اغلب اوقات دب‌اصغر را بعنوان مثال می‌توانید بینید. اما برای نیمکره جنوبی و با اشاره به ناظران سراسر میانه زمین، من سه نقشه را ذکر کردم: دب اصغر،هشتک، (معادل دب اصغر در نیمکره جنوبی) و صورت فلکی فصلی آشنا، مربع بزرگ پگاسوس.

 من شما را تشویق می‌کنم نقشه هایی با محدودیت‌های قدر خود را با انتخاب آنچه که احساس می‌کنید برای مکان شما مناسب‌تر است، ایجاد کنید. از سرسو اجتناب کنید، که دارای منافع ناعادلانه و مناطقی در 40 درجه‌ای از افق است. در 40 درجه، حدود خاموشی به قدر 0.2 می‌رسد.

 

پیدا کردن تاریکی

در اینجا از اطلس آلودگی نوری که در مرکز ایندیاناپولیس قرار دارد، میزان روشنایی آسمان از کلاس Bortle 9 (بدترین) تا کلاس 4 (انتقال حومه / روستایی) متغیر است. برای رفتن به سایت از لینک زیر استفاده کنید :

https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=3&lat=6004459&lon=1487280&layers=B0FFFFTFFFF)

جورج استار، www.lightpollutionmap.info / فالچی، فابیو و همکاران، advances.sciencemag.org/content/2/6/e1600377

 آسمان تاریک به معنی مناظر رضایت‌بخش‌تر از اجرام کیهانی مورد علاقه ما است. اگر شما در مناطقی زندگی می‌کنید که در آن آلودگی نوری زیاد است، اطلس تعاملی نور را بررسی کنید (https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=4&lat=5688029&lon=-11453418&layers=B0FFFFTFFFF) تا به شما در پیدا کردن تاریک‌ترین منطقه ممکن در منطقه با ماشین کمک کند. مناطق رنگی آلودگی نوری، پوشش نقشه‌های دقیق جاده‌ای هستند که می‌توانید با جزئیات زیاد به آن متصل شوید. در هر کجا کلیک کنید و اطلاعات بیشتری در مورد سایت از جمله کلاس Bortle دریافت خواهید کرد – موضوع بعدی ما. بسیار مفید است!

 تعیین NELM خود و استفاده از  آن در توصیف آنچه که شما از طریق تلسکوپ خود می‌بینید یک استاندارد برای مقایسه مشاهدات است. یک استاندارد جامع‌تر که از محدوده قدرها به عنوان پایه استفاده می‌کند، مقیاس Bortle Dark-Sky است که توسط ستاره‌شناس آماتور جان بورتل ایجاد شده است. این مقیاس اولین بار در شماره فوریه سال 2001 مجله آسمان و تلسکوپ منتشر شد. بورتل در نظر گرفت که NELM به تنهایی به دید فرد و مقدار متغیر زمانی که مردم در تلاش برای دیدن ضعیفترین ستاره می‌گذارند، وابسته است.

درجه حرارت تاریکی

مقیاس تاریک آسمان با مقیاس Bortle . skyglowproject.com

 مقیاس نه سطحی او شامل تعدادی از عوامل NELM، ظاهر نور زودیاک و راه شیری، محدودیت  قدر تلسکوپ و دید با چشم غیرمسلح از اجرام خانواده عمق آسمان مثل M33 و M31  است.

 در کلاس1 ستارگان با قدر  7.6-8.0 و M33 با چشم غیرمسلح آشکارا قابل مشاهده می‌باشد. یک آسمان روستایی، بهترین چیز در نزدیکی شهرهایی می‌باشد که زندگی می‌کنیم، ممکن است به کلاس 3 برسد. کلاس 9 یا آسمان درون شهری دارای قدر محدود 4.0 یا کمتر است.

همچنین برنامه‌های جدیدی برای اندروید و آیفون وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از دوربین‌های گوشی برای کمک به حرکت و تشخیص اینکه ستاره‌ای که می‌‌بینید دارای چه قدری است، استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، از Dark Sky Meter (iPhone) و (Loss of the night(Android در Google Play استفاده کنید. ناظران گزینه‌ای با هر برنامه‌ای برای ارسال مشاهدات خود به پایگاه‌های داده بین‌المللی دارند که برای نظارت بر روشنایی آسمان شب در سراسر سیاره استفاده می‌شود.

 هر یک از این روش‌ها ما را بیشتر به آنچه در آسمان ما اتفاق می‌افتد آگاه می‌کند، اطلاعاتی که می‌توانیم برای بهتر آموزش دادن شوراهای شهر در مدیریت نور برای حفظ آسمان شب و یا صرفا به منظور اطلاع رسانی برای مشاهدات خود استفاده کنیم.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

How Dark Is Your Night Sky?

By: Bob King | October 10, 2018

https://www.skyandtelescope.com/observing/how-dark-is-your-night-sky/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *