در چنین روزی (12 اکتبر 1915): کشف پروکسیما سنتاوری به عنوان نزدیک ترین ستاره به منظومه شمسی

ستاره‌شناسان فکر می‌کردند آلفا سنتوری نزدیک‌ترین ستاره به زمین  می‌باشد. سپس آنها یک ستاره کوچکتر و ضعیفتر پیدا کردند که حتی نزدیکتر از آن است. آنها آن را Proxima نامیدند، یعنی “نزدیکترین”.


نزدیکترین همسایگان خورشید در میان ستارگان، از جمله پروکسیما سنتاوری. تصویر از طریق NASA PhotoJournal.

در تاریخ 12 اکتبر 1915، رابرت اینز، ستاره‌شناس متولد اسکاتلند مسئول رصدخانه ملی آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ، اعلام کرد اکنون ما نزدیکترین ستاره به خورشید را کشف کردیم. این ستاره پروکسیما سنتاوری، یکی از سه ستاره شناخته شده در سیستم آلفاسنتوری است که دو ستاره دیگر آن آلفاسنتوری A و B هستند. او در روز 12 اکتبر 1915، کشف خود را، با عنوان ستاره‌ پر جنب و جوش اعلام کرد.

پیش از این اعلام، ستاره‌شناسان معتقد بودند که آلفا سنتوری نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی بود.

اما Proxima – یک ستاره کوتوله قرمز نسبتا کوچک – نزدیک به 4.24 سال نوری فاصله دارد.

SAASTA – آژانس توسعه و پیشرفت علم و فناوری آفریقای جنوبی – سالگرد 100 ساله شدن پروکسیما را جشن گرفت. در وب سایت خود، SAASTA توضیح داد:

اگر چه آلفا توسط اینز کاملا مشاهده شد، با تجربه و علاقه فراوان او به مشاهده ستاره‌های دوگانه، مظنون شد که آلفا سنتاوری ممکن است یک همدم داشته باشد.  اینز در حالی که عکسهایی که با فاصله پنج سال از هم گرفته بود مشاهده کرد که ستاره‌ای ضعیف در بین آنها است. او دریافت که این ستاره تقریبا مشابه آلفا سنتوری است.

پس از بررسی بیشتر، او نتیجه گرفت که آن نزدیکتر از آلفا به خورشید می‌باشد. در سال 1917 پیشنهاد کرد که ستاره جدید باید Proxima Centauri نامیده شود، Proxima که در لاتین به معنای “نزدیکترین” است.

امروزه، Proxima به طور گسترده به عنوان نزدیکترین ستاره به زمین پذیرفته شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا Proxima بخشی از سیستم Alpha Centauri است یا خیر؟!

آلفا، بتا و پروکسیما سنتاوری
دو ستاره روشن در اینجا آلفا و بتا سنتاوری هستند. دایره قرمز موقعیت Proxima را نشان می‌دهد. در فاصله بیش از یک پارسک، این نزدیکترین ستاره به خورشید ماست. به نظر می رسد‌که در صورت فلکی جنوبی قنطورس قرار دارد و احتمالا گرانشی به سمت ستاره روشن در سمت راست دارد: آلفا سنتوری. ستاره دیگر روشن، بتا سانتوری، حدود 100 پارسک (300 سال نوری) زمین قرار گرفته است. تصویر از کاربر ویکی پدیا Skatebiker.

منبع: http://earthsky.org/space/this-date-in-science-discovery-of-proxima-centauri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *