قطب سرگردان سرس!!

قطب نزدیکترین سیاره کوتوله ما  بین پوسته و گوشته سرگردان است!!


تغییرات چگالی کم در پوسته Ceres نشان می‌دهد که قطب سیاره کوتوله در طول زمان سرگردان است.
ناسا / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA / ASI / INAF

ماموریت فضاپیمای داون ناسا اطلاعات زیادی در مورد بزرگترین اشیاء کمربند سیارک ما کشف کرده است: وستا و سرس. از زمان ورود در سال 2015، فضاپیمای داون در دنیای فعال یخ زده شگفتی‌های زیادی را نشان داده است، که یکی دیگر از آنها را امروز شاهد هستیم: شواهد نشان می دهند که قطب سرس در طول زمان با حداقل 36 درجه سرگردان است و مسیر آن را به اشاره به مکان فعلی خود را در یک اقیانوس باستانی در زیر پوسته خود قرار دارد.

در مقاله ای که 8 اکتبر در Science Earth Science منتشر شد، دانشمند ارشد علوم سیاره ای Pasquale Tricarico تغییرات چگالی در پوسته سیاره کوتوله را که نشان دهنده ویژگی های موجود و گذشته سیاره باشد، به چالش کشاند. به عنوان مثال، امروز توپوگرافی سیاره کوتوله نشانه هایی از چگالی بالا در امتداد استوای آن دارد که در منطه Ahuna Mons، بلندترین قله سرس و آتشفشان یخ سابق قرار دارد. اما Tricarico همچنین مشخص کرد که رگه های باقی مانده مربوط به “پائولو اکوسترون” سرس وجود دارد که نشان می دهد قطب سیاره کوتوله در طول زمان سرگردان است. علاوه بر این، دیگر ویژگیهای سطح مانند Samhain Catenae و Uhola Catenae، مجموعه‌ای از شکستگی های پوسته کوتوله کیهانی، پیش بینی های منطبق با مدل‌های “واگرایی قطبی واقعی” را مطرح می کنند که در آن سطح قطب در طول زمان تغییر می کند و مواد پایینی  عقب‌گرد می‌کنند.

Tricarico در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «جنبه شگفت انگیز این مقاله برای من این است که قطب سرس باید مسیر غیرمستقیم به قطب فعلی خود را دنبال کرده باشد. او ادامه داد: “تغییر مسیر غیرمستقیم یا چند مرحله ای” ممکن است به این دلیل باشد که پوسته و گوشته به طور ضمنی به صورت چرخشی متصل می‌شوند و پوسته می تواند شروع به تغییر مسیر کند در حالی که گوشته پشت سر گذاشته شود. ”

دلیل احتمالی دیگر این است یک اقیانوس آب در فاصله بین این دو قرار گرفته است. حضور اقیانوس باعث کاهش اصطکاک و جلوگیری از حرکت پوسته و گوشته می شود.

این نخستین شواهد برای اقیانوس جهانی باستان در سرس نیست و ما بیشتر در مورد سرس و گذشته آن یاد می گیریم، ما بیشتر در مورد چگونگی شکل‌گیری اجسام یخی کار می کنیم. دانشمندان سیاره ای بهتر می توانند درک کنند که چگونه منظومه شمسی و دیگران مانند آن، در طول زمان شکل گرفته و تکامل یافته اند.

منبع: http://www.astronomy.com/news/2018/10/ceres-pole-wandered-over-time

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *