ستاره شناسان پس‌تاب کیهانی شبح مانندی را تشخیص دادند

برای اولین بار، اخترشناسان پس‌تاب رادیویی ضعیفی را از انفجار ارواح – نوعی بمب صوتی کیهانی – احتمالا به دنبال یک نوع انفجار عجیب و غریب پرتو گاما کشف کرده‌اند.


مفهوم هنری از یک انفجار پرتو گاما پس از یک انفجار عظیم ستاره‌ای. تشخیص دو پرتو گاما دشوار است، مگر اینکه یکی از آنها به سمت زمین باشد. تصور می‌شود چنین پدیده قدرتمندی به علت انفجار “ارواح” است که در آن “تابش رادیویی” ضعیف هنوز می‌تواند پس از رویداد شناسایی شود. تصویر از NRAO

جهان به نظر می رسد یک مکان بسیار آرام است، جایی که هیچ کس نمیتواند فریاد شما را بشنود. اما این بدان معنا نیست که فاقد فعالیت است. در حقیقت، جهان می‌تواند بسیار آشفته باشد – حتی خشونت‌بار – به عنوان مثال، هنگامی که ستاره‌ها منفجر میشوند ابرنواخترها بوجود می‌آیند. به طور معمول، چنین رخدادهایی از نظر طبیعت نسبتا قابل توجه هستند. این فوران‌های انفجاری گاز و گرد و غبار را می‌توان برای سال‌های نوری بسیاری مشاهده کرد. اما اکنون اخترشناسان نخستین شواهدی را برای نوع دیگری از انفجار ستاره‌ای – انفجار “ارواح” که در دهه 1990 اتفاق افتاد و سپس از آن زمان تا کنون از بین رفته اند، پیدا کرده اند و امروز تنها یک پس‌تاب خیره کننده است.

یافته های جدید در مقاله ای درمجله Astrophysical Journal” در 4 اکتبر 2018 منتشر شده است.

ستاره شناسان اطلاعاتی از اولین مرحله مشاهده VLA Sky Survey در اواخر سال 2017، کشف کردند، رویداد انفجار – که به عنوان J141918.9 + 394036 شناخته می شود، نیز به عنوان نوعی بمب صوتی کیهانی اشاره شده است و تصور می شود آنچه پس‌تاب یتیم نامیده می شود، جایی است که یک انفجار گامای قدرتمند (GRB) توسط فروپاشی ستاره عظیم در یک کهکشان نزدیک به 300 میلیون سال نوری از زمین ایجاد شده است.

در این فرایند ستاره منفجر شده و یا به یک ستاره متراکم به نام  مگنتار یا به احتمال زیاد سیاهچاله تبدیل می‌شود.

این انتشار رادیویی پس از انفجار اولیه است که شناسایی شده است، حتی اگر آن به طور کامل محو شده باشد.  GRB، با این حال، با یک تلسکوپ گاما، مانند GRB معمولی، را نمی‌تواند تشخیص داد. کیسی لاو، یک ستاره شناس معاون پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیا، توضیح داد:

ما اعتقاد داریم که ما اولین کسانی هستیم که شواهدی برای انفجارهای گاما پیدا کرده اند که با تلسکوپ های گاما شناسایی نمی شوند. این ها به عنوان انفجار اشعه گاما یتیم نامیده می شود .


سری از تصاویر رادیویی FIRST J1419 + 3940، که تغییرات آن از سال 1993 تا 2017 است. تصویر از لاو و همکاران / بیلی ساکستون / NRAO / AUI / NSF.

برایان Gaensler در دانشگاه تورنتو، یک همکار در مقاله جدید، اضافه کرد:

این اولین بار است که توانسته‌ایم بمب صوتی را از انفجار GRB غیر قابل مشاهده به دست آوریم. در گذشته مردم انفجار را دیدند و سپس بمب صوتی را دیدند و یا یک یا دو بار بمب صوتی آن را دیدند و سپس پس از این واقعه، انفجار را پشت سر گذاشتند. اما در اینجا ما بمب صوتی را دیدیم و با این حال، انفجار قبلی به نظر می رسد از نظر ناظر زمینی از بین رفته است.

اولین J141918.9 + 394036 بسیار دور است و در یک کهکشان کوتوله  با فاصله 284 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد که احتمالا چیز خوبی است. این همان منطقه‌ای است که در آن ستاره های جدید همچنان متولد می شوند، همانطور که توسط لاو ذکر شده است:

این یک کهکشان کوچک با تشکیل ستاره‌ای فعال است، شبیه به دیگر نمونه‌ها از نوع GRB ها که دیده ایم که وقتی یک ستاره عظیم منفجر می شود،  مشاهده می شود.

معمولا در یک GRB، منبع اشعه گاما – یک جت نسبی از مواد در حال ظهور از ادغام مواد منفجره‌ منتشر می‌کند که باید به طور مستقیم از زمین شناسایی شود. برآورد شده است که تنها از یک در هر 100 GRB ها می توان از زمین با استفاده از تلسکوپ فضایی ناسا دید. طبق نظر لاو:

GRB ها پرتوهای گامای خود را در پرتوهای متمرکز محدود می کنند. در این مورد، ما اعتقاد داریم که پرتوها دور از زمین قرار دارند، بنابراین تلسکوپهای گاما این رویداد را نمی بینند. آنچه ما متوجه شدیم، انتشار رادیویی از پیامدهای انفجاری است، که در طول زمان  همانطور که انتظار می رود برای GRB عمل می کند.


انیمیشن تصاویر از سال 1993 تا 2017 نشان می دهد که انتشار رادیویی از گامای”یتیم” را نشان می‌دهد.
تصویر از قانون و همکاران / بیلی ساکسون / NRAO / AUI / NSF.

تخمین زده شده است که GRB شبح جدید در سال 1993 50 برابر بیشتر از امروز بوده است.

پس چه چیزی باعث این انفجارها می‌شود؟ لاو معتقد است که آنها پیش از این یا با ادغام دو ستاره بسیار بزرگ – ستاره نوترونی – یا مرگ یک ستاره پرجرم، که یک ستاره نوترونی است که به سرعت می‌چرخیده  و میدان مغناطیسی شدیدی تولید می‌کند و به عنوان یک مگنتار شناخته می‌شود. انفجار امواج شدید رادیویی را منتشر می کند که سپس به تدریج محو می شود. مگنتار پس از آن به چرخش خود ادامه داده و گاهی اوقات انفجار رادیویی سریع (FRBs) را منتشر می کند، که خود یک پدیده منحصر به فرد و مبهم است. اگر آن یک ستاره تکی باشد که منفجر شده است، ممکن است بیش از 40 برابر جرم خورشید ما را داشته باشد.

منبع: http://earthsky.org/space/ghostly-afterglow-cosmic-explosion-orphan-gamma-ray-bursts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *