دیدار پروکسیما سنتوری، نزدیکترین ستاره به خورشید!!

ستاره پروکسیما سنتوری، یکی از 3 ستاره در سیستم آلفاسنتوری، نزدیکترین همسایه شناخته شده خورشید ما در 4.2 سال نوری دورتر واقع شده است.

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از پروکسیما سنتوری، نزدیک ترین ستاره شناخته شده به خورشید. درباره این تصویر بیشتر بخوانید. تصویر از ESA / Hubble و NASA.

ستاره پروکسیما سنتاوری با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما این یکی از قابل توجه‌ترین ستاره های آسمان است. به همین دلیل است که بخشی از سیستم ستاره آلفا سنتاوری، یک سیستم سه گانه و نزدیکترین سیستم ستاره‌ای به خورشید ماست. از سه ستاره در آلفا سنتوری، پروکسیما سنتوری فکر می‌شود که در واقع نزدیک‌ترین آنها به خورشید ماست، که در فاصله 4.22 سال نوری دورتر قرار گرفته است. تصویر بالا – از تلسکوپ فضایی هابل – یکی از بهترین‌هاست که در آن پروکسیما را به وضوح دیده ایم.

اگر آنقدر در این نزدیکی هست، چرا نمی توانیم پروکسیما سنتوری را با چشم ببینیم؟ این به این دلیل است که پروکسیما خیلی کوچک است. این یک ستاره کوتوله قرمز است که تنها حدود یک هشتم جرم خورشید را دارد.  پروکسیما سنتوری قرمز – در تنها 3،100 درجه کلوین (5،120 F) و 500 برابر روشنایی‌اش کمتر از خورشید ما می‌باشد.

این فاصله زیاد از دو ستاره اصلی در سیستم چیزی است که وضعیت آن به عنوان بخشی از سیستم ستاره ای سه گانه را مطرح می‌کند.

از طرف دیگر، گرچه Proxima دور از آلفا سنتاوری A و B است، اما از ما خیلی دور نیست. و در نتیجه – با گذشت زمان – ما می‌توانیم حرکت آن را ببینیم.

آلفا سنتاوری A و B یک سیستم ستاره‌ای دوتایی است و ستاره سوم پروکسیما – موقعیتی که نسبت به دو طرف دیگر با یک فلش نشان داده شده است – ممکن است در گرانش به آنها وابسته باشد. پروکسیما نزدیکترین ستاره به زمین است. تصویر از  رصدخانه جنوبی اروپا.

در سال 2016، رصدخانه جنوب اروپا اعلام کرد  Proxima b، سیاره ای در اطراف پروکسیما سنتوری در فاصله حدود 7.5 میلیون کیلومتری (4.7 میلیون مایل) با دوره مداری حدود 11.2 روز زمین را کشف کرده است. جرم تخمین زده شده آن حداقل 1.3 برابر زمین است. دمای متعادل Proxima b در محدوده جایی که آب می‌تواند به صورت مایع در سطح آن وجود داشته باشد تخمین زده می شود، بنابراین آن را درون منطقه قابل سکونت پروکسیما سنتوری قرار می دهد. اما مطالعه 2017 نشان می دهد که اتمسفر آن، مشابه زمین نیست.

ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

Meet Proxima Centauri, closest star to sun

Meet Proxima Centauri, closest star to sun

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *