اسب کوچک، صورت فلکی‌ای که هیچ‌کس آن را نمی‌شناسد!!

صورت فلکی اسب کوچک (فَرَس اول، قطعةالفَرَس، پاره‌اسب) (Equ, little horse, equuleus)  در شرق اسب بالدار و غرب صورت فلکی دلفین قرار گرفته است.

صورت فلکی اسب کوچک دارای فریبندگی خاصی است، بیایید زانو بزنیم و سوار شویم!!

اسب کوچک و پگاسوس در این نمایش اساطیری به نظر می رسند که در مسابقه اسب‌دوانی هستند. صورت فلکی Equuleus “اسب کوچک” است و هر چند که ضعیف است، در آن  چند ستاره دوتایی جذاب و دیگر جرمهای ارزشمند قرار دارد (Sidney Hall / Urania’s Mirror).

 آخرین دفعه‌ای که توسط فریبندگی اسب کوچک افتادید، چه زمانی بود؟ چه مدتی می‌گذرد؟ من نمی‌توانم شما را سرزنش کنم – در نگاه اول چیزی در اینجا وجود ندارد. چند ستاره ضعیف و خوشه کروی M15 و…

 اسب کوچک ستاره‌ی روشنی به نام خود ندارد. آلفا اسب کوچک (α) Equulei (Kitalpha) دارای قدری نزدیک به 3.9  است، در حالی که سه ستاره دیگر که شکل مخروطی را تشکیل می‌دهند قدری حدود 5 دارند. این گروه نشان دهنده یک اسب کوچک است و دومین کوچکترین صورت فلکی مدرن پس از صورت فلکی صلیب جنوبی است. این صورت فلکی نیز یکی از 48 صورت فلکی اصلی است که توسط اخترشناس یونان باستان بطلمیوس ثبت شده است.

 

اسب کوچک بین پگاسوس، اسب بالدار و دلفین حدود یک چهارم از راه ستاره انیف، بینی اسب، به الطایر در صورت فلکی عقاب قرار دارد (Stellarium).

  

اپسیلون اسب کوچک، چشم‌اندازی از دو ستاره صورت فلکی اسب کوچک است (باب کینگ).

  

از این نقشه برای کمک به یافتن راه خود برای عجایب صورت فلکی اسب کوچک استفاده کنید. ستاره ها با قدر 9  نشان داده شده‌اند. Stellarium

  اجرام ستاره‌ای:

1ـ آلفای صورت فلکی اسب کوچک: یک ستاره دوتایی از نوع طیفی G0III است. قدر ظاهری آن 9.3 بوده و با زمین ۱۵۰ سال نوری فاصله دارد. درخشان‌ترین‌ستاره این صورت فلکی می‌باشد. نام ستاره Kitalpha از عبارت عربی qiṭ’a (t) al-faras مشتق شده است که به معنی “قطعه (یا بخشی از) اسب است”. Kitalpha حدود 75 برابر نور خورشید و جرمش 2.72 برابر جرم خورشید می‌باشد.

2ـ دلتای صورت فلکی اسب کوچک: ستاره دوتایی دیگری در این صورت فلکی می‌باشدکه در رده‌بندی ستاره‌ای  G0 و F5 قرار دارند و دارای قدری برابر 4.49 و 5.4 هستند که حدود 60.3 سال نوری دورتر از خورشید قرار گرفته است.

 3ـ گاما صورت فلکی اسب کوچک: نیز ستاره دوگانه‌ای است که متعلق به کلاس طیفی A9 Sr Eu می‌باشد. این ستاره دارای قدر ظاهری 4.7 بوده و 118 سال نوری دورتر است. ستاره همدمش دارای قدر ظاهری 9.05 بوده و 1.26 ثانیه دورتر از ستاره اصلی قرار دارد.

4ـ بتای صورت فلکی اسب کوچک: ستاره اصلی متعلق به کلاس طیفی A3V می‌باشد که چهار همدم دارد که از نظر فیزیکی با ستاره اصلی مرتبط نیستند که حدود 360 سال نوری از زمین فاصله دارد.

5ـ لاندای صورت فلکی اسب کوچک: نیز یک ستاره دوتایی دیگر در این صورت فلکی است. ستاره اصلی متعلق به کلاس طیفی F6V می‌باشد. این سیستم دارای قدر ظاهری 6.72 است و تقریبا 332 سال نوری دورتر از منظومه شمسی قرار گرفته است.

6ـ اپسیلون صورت فلکی اسب کوچک: ستاره چندتایی دیگری ایت که شامل چهار جزء است و دارای اندازه بصری 5.3 و 196.4 سال نوری دورتر از خورشید قرار گرفته است.

7ـ زتا (3 Equulei) صورت فلکی اسب کوچک: یک ستاره غول پیکر قدیمی متعلق به کلاس طیفی K5 III است و حدود 770 سال نوری دورتر از منظومه شمسی قرار گرفته است. دارای قدر ظاهری 5.593 است و 949 برابر نورانیتر از خورشید است.

8ـ 4 Equulei ستاره دوتایی دیگری است. ستاره اصلی با قدر ظاهری 5.94، حدود 120.4 سال نوری از ما دورتر است. ستاره متعلق به کلاس طیفی F8V است که دو برابر از خورشید بیشتر است. سن تخمین زده آن 2.2 میلیارد سال است.

HIP 103652، یا HR 8038 از رده ستارگان اصلی و از نوع طیفی A6Vp است. قدر ظاهری آن 5.98 بوده و 235.523 سال نوری دورتر قرار گرفته است.HR 8038 سیستم ستاره‌ای دوتایی است.

10ـ 6 Equulei یک ستاره  نوع A است که هنوز در رده اصلی است و متعلق به کلاس طیفی A2 Vs و دارای قدر ظاهری 6.07 می‌باشد. این ستاره حدود 440 سال نوری دورتر از ما قرار گرفته است. این ستاره گاهی اوقات به عنوان Gamma Equulei D شناخته می‌شود.

11ـ HD 200964 یک غول کوچک از نوع طیفی K0 IV است. قدر ظاهری آن 6.64 بوده و حدود 223 سال نوری دورتر قرار دارد. این ستاره مورد توجه است زیرا در ماه ژوئیه 2010، دو سیاره فراخورشیدی بزرگ در مدار آن کشف شده است.

سیاره نزدیک به ستاره تقریبا دو برابر جرم مشتری است، در حالی که سیاره دورتر کمی کمتر از مشتری جرم دارد. سیاره درونی دارای دوره مداری 614 روز است و ستاره بیرونی در هر 825 روز به دور ستاره می‌چرخد. هر بار که سیاره بزرگتر چهار برابر دور ستاره می‌چرخد، ستاره کوچکتر سه بار ستاره را دور می‌زند.

 

اجرام عمق آسمان:

NGC 7015یک کهکشان با قدر ظاهری 12.4 است و در حدود 212 میلیون سال نوری دورتر قرارگرفته است.

NGC 7015 یک کهکشان مارپیچی “روشن” است که 203 میلیون سال نوری زمین در صورت فلکی اسب کوچک واقع شده است. 

 NGC 7040 یک کهکشان مارپیچی با قدر ظاهری 14.0 است.

 NGC 7045 یک ستاره دوتایی در این صورت فلکی است که توسط جان هرشل در ژوئیه 1827 کشف شد و در لیست اجرام NGC قرار گرفت و دارای قدر ظاهری 12.0 است.

 NGC 7046 یک کهکشان مارپیچی بزرگ است که دارای قدر ظاهری 13.10 است. این کهکشان توسط ویلیام هرشل در اکتبر 1790 کشف شد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

  منبع:

https://www.iau.org/public/themes/constellations/

https://www.skyandtelescope.com/observing/equuleus-the-constellation-nobody-knows/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *