کاتالوگ Hypatia چیست؟

کاتالوگ Hypatia با استفاده از “داده‌های بزرگ” امیدوار است الگوهایی که ممکن است منجر به پیدا کردن زندگی در فضا می‌شود دست یابد.


مفهوم هنری از برخی از انواع مختلف سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف شده است. تصویر از ناسا.

با توجه به این که بیشتر سیارات فراخورشیدی کشف شده‌اند و تاکنون 3778 عدد تایید شده و 2737 عدد دیگر نیز نامزد شده‌اند، با توجه به تعداد فراوانی که در این منطقه مشاهده می‌شود، تمرکز صرفا برای پیدا کردن اجسام غیرمجاور برای درک ساختار آنها است. به این ترتیب، استاد فیزیکدان سیاره‌ای ناتالی هینکل از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی (SwRI) در سن آنتونیو، تگزاس، یک پایگاه داده جدید و بزرگ  که به نام کاتالوگ Hypatia نامگذاری شده است، با استفاده از داده‌های بزرگ سازمان یافته را ایجاد کرده است.  به طوری که او امیدوار است این کاتالوگ به درک عمیق‌تر سیارات با قابلیت حیات منجر شود. یک بیانیه از SwRI در تاریخ 28 اوت 2018، گفت:

بیشترین اهمیت سیارات فراخورشیدی این است که میزبان حیات باشند.

هینکل در این بیانیه اشاره کرد که مفهوم قابل حیات بودن سیارات برای دانشمندان با گذشت زمان تغییر می‌یابد و بیشتر در مورد این دنیاهای دور یاد می‌گیرند. او توضیح داد:

در ابتدا دانشمندان بر روی درجه حرارت تمرکز کرده بودند، بر روی سیارات فراخورشیدی موجود در منطقه گولدیلاک یعنی منطقه‌ای که دور از ستاره‌اش قرار گرفته که آن را نه خیلی گرم و نه خیلی سرد می‌کند و برای این که آب به صورت مایع باشد مناسب است.

اما تعریف قابل حیات بودن در حال توسعه می‌باشد و بیشتر از آب مایع و درجه حرارت لازمه است.


ناتالی هینکل عناصر شیمیایی را در ستاره‌های نزدیک خورشید مطالعه می‌کند و  آن را “تعامل شیمیایی بین ستارگان و سیارات آنها” می‌نامد. تصویر از NatalieHinkel.com

او گفت که همراه با درجه حرارت مناسب و آب مایع، دیگر نیازمندی‌هایی برای قابلیت حیات یک سیاره نیز وجود دارد مانند بلوک‌های شیمیایی – هیدروژن، کربن، نیتروژن، اکسیژن و فسفر – که برای وجود زندگی ضروری است. سیاره قابل حیات مانند زمین نیز نیاز به ترکیب سنگی با عناصری مانند آهن، سیلیکون و منیزیم دارد. ژئوشیمی فعال و فضای محافظتی به اندازه کافی متراکم ضروری است تا زندگی را به شکوفایی برساند. همانطور که هینکل اشاره کرد:

با استفاده از تکنولوژی فعلی، ما نمی‌توانیم ساختار سطح و داخل سیارات فراخورشیدی را اندازه‌گیری کنیم. اما ما می‌توانیم فراوانی عناصر را در طیف‌سنجی ستاره اندازه‌گیری کنیم، تیم در حال بررسی نحوه برخورد نور با عناصر در لایه‌های بالای ستاره است.

بنابراین پایگاه داده کاتالوگ Hypatia متولد شد.

این کاتالوگ یک پایگاه داده عمومی است که به محققان کمک می‌کند “هزاران ستاره” و سیستم‌های سیاره ای را که طی 35 سال گذشته دیده شده‌اند، رصد کنند.

این بزرگترین پایگاه ستاره‌ها و عناصر شیمیایی آنها است که در حدود 500 سال نوری است.

این پایگاه داده همچنین شامل 72 عنصر ستاره‌ای از هیدروژن برای سرب، و داده‌های فراوان شیمیایی در 6156 ستاره که 365 از آنها سیاره شناخته شده دارند، می‌باشد.

کاتالوگ Hypatia را ببینید (http://www.hypatiacatalog.com/).

شما همچنین می توانید در توییتر آن را دنبال کنید:@HypatiaCatalog

مفهوم هنری از یک ستاره مانند خورشید و سیاره‌های آن، که از یک ابر گاز و گرد و غبار شکل می‌گیرد. این کاتالوگ، دیگر ستاره‌شناسان را قادر می‌سازد تا فراوانی‌های شیمیایی ستاره‌ها را کشف کنند و به این ترتیب به آنها اجازه می‌دهند که چه سیارات موجود در ستاره چگونه ساخته شده‌اند. تصویر  NASA / JPL-Caltech / T. پیل، SSC

هینکل ادامه داد:

کاتالوگ Hypatia و دیگر پایگاه‌های بزرگ از فراوانی‌های شیمیایی ستاره‌ها، سناریوی جدیدی از سیارات فراخورشیدی را باز می‌کنند. ما دریافتیم که تعداد کمی از سیارات، از جمله در منطقه قابل حیات، احتمالا “دنیای آبی” هستند که از 5 تا 25 درصد آب تشکیل شده است که به طور قابل ملاحظه‌ای بر قابل سکونت بودن آنها تاثیر می‌گذارد.

در مقایسه، زمین دارای 0.02 درصد آب است.

هینکل بخشی از تیم تحقیقاتی بود که اخیرا مقدار آب موجود در هفت سیاره شناخته شده به اندازه زمین را که در مدار ستاره TRAPPIST-1 قرار گرفته است، مدل‌سازی کرده است. او اکنون با انواع الگوریتم‌های یادگیری کار می‌کند تا کشف کنند که چگونه حضور یک سیاره بر روی شیمی ستاره میزبان تاثیر می‌گذارد.


هینکل همچنین فراوانی آب را در سیستم سیاره‌ای TRAPPIST-1 مدلسازی کرده است که دارای 7 سیاره شناخته شده به اندازه زمین است که 3 سیاره در منطقه قابل سکونت ستاره هستند. تصویر از NASA / JPL-Caltech.

پایگاه داده کاتالوگ Hypatia از یکی از قهرمانان علمی مورد علاقه هینکل  – Hypatia (متولد c 350-370؛ درگذشت 415 AD) – یک فیلسوف، ستاره‌شناس و ریاضیدان ساکن در اسکندریه مصر نامگذاری شد. شرح مفصلی از زندگی Hypatia در اینجا موجود است (https://www.thefamouspeople.com/profiles/hypatia-31966.php).


Hypatia of ancient Alexandria. تصویر از Little Journeys to the Homes of Great Teachers: Hypatia by Elbert Hubbard, 1908. کاتالوگ Hypatia به اسم او نامیده می‌شود.

هینکل به EarthSky گفت که چرا انگیزه او برای نام‌گذاری پایگاه داده به اسم Hypatia چیست:

برای درک اینکه چرا من پایگاه داده خود را به این اسم نامگذاری کرده‌ام – پایگاه داده ایجاد شده، چیزی است که در طول زندگی من طولانی‌ترین و سخت‌ترین کارها را برای آن انجام داده‌ام، چیزهایی که من در کار خود به آن افتخار می‌کنم. شما باید کمی درباره Hypatia بدانید. او یک زن قوی بود که هوشمند و مستقل بود.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

What is the Hypatia Catalog?

What is the Hypatia Catalog?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *