شفق خیره کننده زحل را در عکس‌های هابل مشاهده کنید!!

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هابل نور ماورابنفش شفق‌ زحل را در ماه‌های قبل و بعد از انقلاب تابستانی شمالی، در قطب شمال این سیاره قرار دارد، را نشان می‌دهد.
دانشمندان شفق زحل را با استفاده از اسپکتروگراف هابل در طول انقلاب تابستانی به تصویر کشیده بودند، زیرا بهترین زمان برای مشاهده قطب شمال این سیاره است و با مشاهدات فضاپیمای کاسینی ناسا که مأموریتش در ماه سپتامبر با سقوطی بر روی این سیاره به پایان ماموریت خود رسید، همخوانی دارد.

شفق‌های شمالی و جنوبی زمین زمانی اتفاق می‌افتد که میدان مغناطیسی سیاره با باد خورشیدی، جریان ذرات باردار که از خورشید به سوی ما می‌آید، تعامل دارد. هنگامی که این ذرات در قطب‌های سیاره غوطه‌ور می‌شوند، آنها با اکسیژن و نیتروژن در اتمسفر ارتباط برقرار می‌کنند تا یک نمایش نور خیره کننده ایجاد کنند. شفق زحل و دیگر سیارات بیرونی به شکل مشابه شکل می‌گیرند، اما به دلیل اینکه اتمسفر آنها بیشتر از هیدروژن تشکیل شده است، تولید نور در محدوده ماورای بنفش است.

یک تصویر کامپوزیتی توسط تلسکوپ فضایی هابل از نورافشانی شفق شمالی زحل. هابل در طول ماههای دوران انقلاب شمالی، اطلاعاتی در مورد میدان مغناطیسی سیاره را به دست آورد.
اعتبار: ESA / Hubble، NASA، A. Simon (GSFC) و تیم OPAL، J. DePasquale (STScI)، L. Lamy (Observatoire de Paris)

چشم انسان نمی‌تواند این نور ماوراء بنفش را تشخیص دهد، و بیشتر آن از طریق جو زمین جذب می‌شود. اما خوشبختانه، دیگر چشم‌های قدرتمند در آسمان وجود دارد (در این حالت، ابزار طیف سنجی هابل، که به دور زمین می‌چرخد).

مشاهدات هابل نشان می‌دهد که شفق قطبی همیشه در حال تغییر در قطب شمال زحل است که به دلیل وزش باد خورشیدی و با چرخش سیاره تغییر می‌کند.

هابل قبل از این از شفق قطبی زحل استفاده کرده است و این نوع تحلیل باعث می‌شود محققان از میدان مغناطیسی قدرتمند سیاره بیشتر بدانند.

تصویر نزدیک از شفق قطبی شمالی زحل که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.
اعتبار: ESA / Hubble، NASA و L. Lamy (Observatoire de Paris)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *