در اوایل ماه سپتامبر، تمام هشت سیاره را در یک شب می‌توانید مشاهده کنید!!

شما می‌توانید همه سیارات را در یک شب، تنها در چند هفته آینده مشاهده کنید.

همه هشت سیاره در اواسط شب و صبح در اوایل ماه سپتامبر مشاهده می‌شوند.

تصویر: ناسا

 چهار سیاره‌ی واضح در آسمان شب تابستان همه ما را به خود مجذوب کرده‌اند: ونوس، مشتری، زحل و مریخ. آنها در سراسر آسمان جنوبی مثل یک رشته مروارید، در هر شب روشن، به رغم پشه‌های مزاحم، ما را به بیرون از منزل می‌کشانند. بدون در نظر گرفتن سطح تجربه شما، مساهده سیاره‌ها از طریق یک تلسکوپ خیلی آسان می‌باشد.

در کمتر از یک ماه، زهره به آسمان صبحگاهی می‌رود. یک سال از زمان حال، هر دو سیاره ونوس و مریخ در آسمان صبحگاهی با طلوع خورشید محو خواهند شد و تنها مشتری و زحل به سمت جنوب حرکت می‌کنند. اما قبل از اینکه هر کدام از اینها اتفاق بیفتد، علاقه‌مندان فرصتی کوتاه برای مشاهده بهتر چهار یا پنج سیاره دارند اگر زمین را نیز شاملشان کنید!!! چگونه می‌خواهید همه هشت سیاره را ببینید؟

ساده‌ترین سیارات برای مشاهده در اوایل آسمان شب از غرب به جنوب شرقی قابل مشاهده می‌باشند. برای اولین بار به دنبال ونوس بروید، سپس مشتری، زحل و مریخ در گرگ و میش خواهید دید.

 

یک عکس دوست داشتنی که از سیارات و ماه که توسط ستاره‌شناس جیانلوکا ماسی بر روی افق رم گرفته شده است.

 بعد از این هفته، عطارد در بعد از ظهر به دیدار ناظرین در نیمکره‌های شمالی می‌آید. برای مشاهده سریع‌ترین سیاره در اولین نمایش خود در زیر صورت فلکی دوپیکر در آسمان شمال شرقی با قدر صفر در حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید در این هفته ظاهر می‌شود. عطارد در طول هفته اول ماه سپتامبر قابل مشاهده است در حالیکه روشنایی آن  1- می‌باشد.

عطارد این هفته به آسمان صبح می‌رسد و از اوایل سپتامبر قابل مشاهده است. سیاره در بهترین و بالاترین حالت حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید در آسمان شرقی صورت فلکی سرطان است. شما می‌توانید از اوریون، ستاره‌های دوقلو دوپیکر، کاستور و پولوکس برای هدایت در این بخش از آسمان استفاده کنید. برای پیدا کردن زمان طلوع آفتاب محلی خود اینجا را کلیک کنید (https://www.timeanddate.com/sun/).

عکس: استلاریوم

 شش سیاره، یکی در سحر و چهار تای دیگر (به علاوه زمین) در غروب خورشید قابل مشاهده هستند. دو عدد دیگر، اورانوس و نپتون، کمی قبل از نیمه شب به راحتی قابل مشاهده می‌باشند. خوشبختانه هر دو در نزدیکی ستاره‌های نسبتا روشن قرار دارند، نپتون در 3.5 درجه شرق لاندای دلو و اورانوس در 4.5 درجه شمال شرقی از اومیکرون حوت قرار دارند. اگر از دوربین دوچشمی استفاده می‌کنید، می‌توانید به طور مستقیم از این ستاره‌ها به عنوان راهنما استفاده کنید، آنها را به سمت راست میدان دید قرار دهید و از نمودارهای ارائه شده برای کشف هر دو سیاره استفاده کنید.

 همه هشت سیاره را پیدا کنید و با فرض اینکه شما در عرضهای میانه شمالی زندگی می‌کنید، آخرین باری است که آنها را در طی یک شب تا ماه ژوئن میبینید.

 

به غول های یخی نگاه کنید

هرچند ماه به زودی کمی اذیت‌کننده می‌شود، اورانوس و نپتون همواره در نزدیکی ستاره‌های بزرگ قدر چهارم لاندای (λ) دلو (نپتون) و امیکرون (ο) حوت (اورانوس) قرار دارند. ستاره‌ها را با این نقشه تعیین کنید و سپس از نقشه‌های دقیق‌تر زیر همراه با یک جفت دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک برای نشان دادن این سیارات بیرونی از راه دور استفاده کنید.

عکس: استلاریوم

 زمان آن رسیده است که هشت سیاره را مشاهده کنید، زیرا ماه این هفته رو به سمت کامل شدن می‌گذارد، با روشن شدن آسمان، دیدن سیارات دوردست، حداقل در دوربین‌های دوچشمی دشوار می‌باشد. در حالی که می‌توان اورانوس و نپتون را تقریبا در هر زمان در یک تلسکوپ 3 اینچ یا 4 اینچ مشاهده کرد، مشاهده آنها با دوربین دوچشمی تنها زمانی ممکن است که ماه از صحنه خارج شود.

 

این نقشه برای یافتن نپتون با استفاده از دوربین‌های دوچشمی مناسب است. شمال روز است و زمانها بهh UT نشان داده شده است. برای تبدیل UT به زمان محلی، می‌توانید به این لینک (http://www.timebie.com/std/utc.php) مراجعه کنید. نپتون با قدر 7.8 قابل مشاهده می‌باشد (Chris Marriott’s SkyMap with additions by the author).

 بهترین زمان برای دیدن سیارات :

22-24 اوت  قبل از ماه کامل با دوچشمی‌های 50 میلیمتر نپتون با قدر 7.8 دیده می‌شود. نپتون و عطارد برای اولین بار در آسمان صبح قابل مشاهده هستند.

30 اوت – 9 سپتامبر پس از آنکه ماه به شرق اورانوس جابجا شد و قبل از رسیدن نور خورشید، عطارد دوباره غروب می‌کند.

اورانوس با قدر 5.7 دیده می‌شود و در نزدیکی مرز با صورت فلکی ماهی قرار دارد.

 اگر شما در اوایل گرگ و میش شروع به رصد کنید، بهترین زمان برای مشاهده زهره خواهد بود. از آنجا که این سیاره تنها حدود 10 درجه (یک مشت) نیم ساعت بعد از غروب آفتاب ظاهر می‌شود، برای مشاهده آن باید بهترین نقطه را پیدا کنید (نقطه‌ای با دید وسیع در غرب). زمانبندی برای مشاهده مشتری، زحل و مریخ، که همه آنها در طول یک ساعت یا بیش از دو ساعت پس از غروب خورشید، در آسمان ظاهر می‌شوند، کار آسانی است.

 برای اورانوس و نپتون باید زنگ هشدار خود را برای یک ساعت قبل از طلوع آفتاب تنظیم کنید و از خواب بیدار شوید! امیدوارم شما یک محل با دید عالی از افق شرق در روز قبل شناسایی کرده باشید. عطارد در عرض 6 تا 9 درجه بالاتر، 45 دقیقه قبل از طلوع آفتاب در انتظار شماست.

 

منظومه شمسی در یک نگاه

موقعیت سیارات در تاریخ 22 اوت 2018 (مقیاس در نظر گرفته نشده است).

 

See All Eight Planets in One Night

 By: Bob King | August 22, 2018

منبع: https://www.skyandtelescope.com/observing/see-all-eight-planets-in-one-night/

120

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *