روزشمار: در چنین روزی (17 اوت 1877) آساف هال، فوبوس قمر مریخ را کشف کرد

آساف هال، ستاره شناس آمریکایی، در این تاریخ در سال 1877، فوبوس را، که یکی از دو ماه مریخ است، کشف کرد.

دهانه Stickney در یک انتهای فوبوس تصویر اعتبار: ناسا

فوبوس بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین ماه سیاره مریخ است. بهرام دو ماه دارد. نام فوبوس از روی نام پسر آرِس (مارس) در افسانه‌های یونانی گرفته شده‌است. فوبوس از همه ماه‌های منظومه شمسی به کره خود نزدیکتر است و تنها ۶۰۰۰ کیلومتر از بهرام فاصله دارد. میانگین شعاع فوبوس حدود ۱۱ کیلومتر است. فوبوس، یکی از کم انعکاس‌ترین اجسام در منظومه شمسی است. بزرگترین حفره بر روی سطح فوبوس، حفره استیکنی (Stickney) نام دارد. سرعت حرکت فوبوس به دور بهرام سریعتر از حرکت بهرام به دور خودش است.

17 اوت 1877. در این تاریخ ستاره شناس آمریکایی آساف هال فوبوس را که یکی از دو ماه کوچک مریخ را کشف کرد. او ماه دیگری را پیدا کرد، که بعدا آن را دیموس نامید که  حتی کوچکتر از فوبوس بود. هر دو ماه مریخ بیشتر شبیه به سیارک‌ها هستند.

فوبوس کوچک، قطر متوسطی ​​حدود 14 مایل (22.2 کیلومتر) دارد. اما این بیش از 7 برابر بزرگتر از ماه دوم یعنی دیموس است که میانگین قطر آن حدود 7.7 مایل (12.4 کیلومتر) است. در مقابل، ماه زمین نزدیکتر است. و  خیلی بزرگتر (2،159 مایل (3،475 کیلومتر) در قطر).

دانشمندان نخستین نگاه دقیق به فوبوس را در سال 1971 و 1972 در طی مأموریت مارینر 9 به این سیاره انجام دادند. آنها یک دهانه بزرگ را کشف کردند که بعدها پس از آنکه نام Chloe Angeline Stickney Hall، همسر فوبوس کشف شد، نام “Stickney Crater” را دریافت کرد.

تصویری از فوبوس و حفره  Stickney  از وایکینگ I.

امروزه بسیاری از دانشمندان فضایی معتقدند که شیارهای طولانی و کم عمق که روی سطح فوبوس قرار دارند نشانه‌هایی از شکست ساختاری این ماه هستند. این امر ممکن است که – حدود 50 میلیون سال بعد – فوبوس را به یک حلقه برای مریخ تبدیل کند.

در سال 2017، یک نظریه جدید توسط دانشمندان دانشگاه پروردو پیشنهاد کرده است که ماه فوبوس مریخ نه تنها از هم جدا شده و یک حلقه را در اطراف سیاره قرمز شکل می‌دهد، بلکه این تشکیل حلقه قبلا اتفاق افتاده است. دیوید مینتون، استاد دانشگاه پوردو و اندرو هسلبروک، دانشجوی دکترا در پوردو، یک مدل را ارائه دادند که نشان می‌دهد که تکه‌ای از یک سیارک یا جسم دیگر به مریخ برخورد کرده (حدود 4.3 میلیارد سال پیش) مواد به فضا پرتاب شده و حلقه سیاره‌ای ایجاد شده و با چسبیدن مواد به هم قمر فوبوس ایجاد گردیده است. درباره این نظریه در لینک (https://www.purdue.edu/newsroom/releases/2017/Q1/does-mars-have-rings-not-right-now,-but-maybe-one-day.html) بیشتر بخوانید.


عکس هنری از یک حلقه در اطراف سیاره مریخ، زمانی که ماه مریخ تمامیت ساختاری خود را از دست می‌دهد، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این امر در نهایت بوقوع خواهد پیوست. تصویر از دانشگاه پوردو.

اساف هال هیچگاه تصور نکرد که فوبوس با از هم جدا شدن و تشکیل یک حلقه در اطراف مریخ تشکیل شده باشد و او نمی توانست تصویر زیر را تصور کند، که توسط مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در تاریخ 1 اوت 2013 به دست آمده است. این مریخ‌نورد یک سری عکس از آسمان بالای سر از سطح مریخ گرفته بود. این ویدیو هر دو قمر، فوبوس و دیموس را نشان می‌دهد، زیرا شما ممکن است آنها را در حالی که روی سطح مریخ ایستاده‌اید را ببینند. دهانه‌های بزرگ در فوبوس به وضوح در این تصاویر از سطح مریخ قابل مشاهده است.

چیکده: در 17 اوت 1877، آساف هال، ستاره شناس آمریکایی، فوبوس یکی از دو ماه مریخ را کشف کرد. او دیموس، ماه دیگر شناخته شده مریخ را نیز بعدا کشف کرد.

منبع: http://earthsky.org/space/this-date-in-science-asaph-hall-discovers-a-moon-for-mars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *