وجود تکتونیک صفحه‌ای برای زندگی بیگانه، ضروری نیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تکتونیک صفحه‌ای ممکن است برای زندگی ضروری نباشد، و این احتمال را افزایش می‌دهد که اکثر سیاره‌های دیگر می‌توانند از نوعی از زندگی پشتیبانی کنند.


مفهوم هنری از کپلر-69c، یک سیاره ابرزمین در منطقه قابل سکونت ستاره اش که حدود 2700 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی دجاجه قرار دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چطور چنین دنیای سنگی‌ای، حتی اگر فاقد تکتونیک صفحه‌ای باشد، هنوز هم می‌توانند از زندگی حمایت کنند. تصویر از ناسا.

به نظر می‌رسد تکتونیک صفحه‌ای برای توسعه زندگی بر روی زمین ضروری می‌باشد، بدین صورت که کار آتشفشان‌ها برای آزاد کردن گازهای ضروری به جو زمین را آسان‌تر می‌کند. اما اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شانس بیشتری برای وجود حیات در سیاره‌هایی که تکتونیک صفحه‌ای ندارند را قایل می‌شود. یافته‌های جدیدی دانشمندان علوم زمین در ایالت پن، و در مجله پزشکی Astrobiology منتشر شده است.

برادفورد فلوئی، استادیار علوم زمین می‌گوید:

آتشفشان‌ها گازها را به جو می‌رسانند و سپس از طریق هوا، دی‌اکسید‌کربن از جو خارج می‌شود و به سنگ‌ها و رسوبات جداسازی می‌شود. متعادل کردن این دو فرآیند، دی‌اکسید کربن را در یک سطح خاص در جو حفظ می‌کند، که برای اینکه آب و هوای اقلیمی متراکم و مناسب برای زندگی‌باشد، بسیار مهم است.


صفحات تکتونیکی زمین. مثلثها جایی که مواد گرم از گوشته به سطح بین صفحات وارد شده است را نشان می‌دهد. تصویر از  دایره المعارف بریتانیکا.

قابل توجه است که اکثر آتشفشان‌های زمین در لبه‌های صفحات تکتونیکی واقع شده‌اند، جایی که به فشار کربن به گوشته (در چرخه کربن) کمک می‌کند. این امر برای حفظ حیات ضروری می‌باشد که قادر به تکامل و شکوفایی حیات بر روی زمین شده است، و بنابراین دانشمندان بر این باور بودند که صفحات زمین‌شناختی برای زندگی در سایر جهان‌ها نیز ضروری هستند.

تا کنون، زمین تنها سیاره‌ای است که به علت صفحات تکتونیک‌اش شناخته شده است، که در آن پوسته به قطعاتی (صفحات) که در بالای گوشته شناور هستند تقسیم می‌شود، هر چند که در حال حاضر برخی از شواهدی وجود دارد که اروپا ماه مشتری نیز دارای این صفحات می‌باشد.


سه نوع اصلی از مرزهای صفحات تکتونیکی

تیم تحقیقاتی صدها شبیه‌سازی کامپیوتری با اندازه‌ و ترکیبات شیمیایی مختلف سیاره‌ای را انجام داد و متوجه شد که  حتی در سیارات بدون صفحه تکتونیکی می‌توانند برای میلیاردها سال به میزان کافی آب مایع نگهداری کنند. آنها حتی می‌توانند زندگی خود را تا حدود 4 میلیارد سال حفظ کنند (شبیه به “عمر” زمین تاکنون). آتشفشان هنوز هم در سیارات بدون صفحات تکتونیکی می‌تواند اتفاق بیفتد، اگر چه طول عمر کوتاهتری از سیارات با صفحات تکتونیکی دارند. همانطور که اندرو اسمی، استادیار علوم زمین توضیح داده است:

شما همچنین می‌توانید آتشفشانی روی سیارات بدون صفحه تکتونیکی داشته باشید، اما این آتشفشان خیلی کوتاهتر از سیارات با صفحات تکتونیکی است، زیرا چرخه آنها به اندازه کافی نیست.

این خبر خوبی برای سیارات سنگی است که دارای ساختارهای فیزیکی صفحه‌ای نیستند، اما هنوز هم قادر به حمایت از زندگی هستند. بر روی زمین، دی‌اکسیدکربن همراه با آب به سطح از طریق ناحیه‌های گسل فرعی راه می‌یابد، اما در سیارات بدون صفحات تکتونیکی، با گرما و فشار کافی بر روی سنگهای منجمد شده این امر امکان‌پذیر می‌شود. همانطور که فولی اشاره می‌کند:

محدوده‌ای وجود دارد که در آن سیاره؛ دی اکسید کربن به اندازه کافی را آزاد می‌کند تا سیاره را از انجماد حفظ کند، اما این خیلی زیاد نیست و هوای فشرده نمی‌تواند دی‌اکسیدکربن را از جو خارج کند و آب و هوای معتدل را حفظ کند.

سطح ترک خورده و یخ زده ماه مشتری اروپا. در حال حاضر تصور می‌شود که اروپا ممکن است دارای صفحه‌های تکتونیکی مشابه زمین باشد. تصویر از ناسا.

نتایج نشان می‌دهد که ترکیب سیاره بر روی پتانسیل پذیرش آن تاثیر می‌گذارد؛ وجود زندگی ممکن است برای سیاره‌ای با صفحات تکتونیکی  ساده‌تر باشد، اما سیاره‌هایی که فاقد صفحات تکتونیکی هستند هنوز می‌توانند شانس خوبی برای شروع زندگی با توجه به عواملی مانند آب موجود، آب و هوای پایدار، مواد مغذی شیمیایی و غیره داشته باشند.

منبع:http://earthsky.org/space/plate-tectonics-not-needed-for-alien-life

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *