روزشمار: در چنین روزی (July 31, 1971) فضانوردان آپولو بر روی ماه فرود آمدند.

آپولو ۱۵ نهمین مأموریت سرنشین‌دار به فضا و چهارمین سفر و فرود انسان به سطح کره ماه بود. این سفر ناسا ادر سال ۱۹۷۱ میلادی انجام شد. فضانوردان آن دیوید اسکات، آلفرد وردن و جیمز ایروین بودند.

در 31 ژوئیه سال 1971، فضانوردان آپولو 15 برای نخستین بار به سوی ماه رفتند.

https://www.youtube.com/watch?v=gkQCxRSsT5Q

دیوید اسکات، فرمانده آپولو 15 و جیمز ایروین، خلبان ماژول، بر روی ماه به مدت سه روز با ماه نورد رانندگی کردند. خلبان ماژول فرماندهی آپولو 15 آلفرد وردن در مدار اطراف ماه باقی ماند.

ماه نورد توانست 8.6 مایل در ساعت سفر کند و اجازه داد فضانوردان بتوانند دورتر از سایت فرود فضانوردان قبلی آپولو بروند. برای اولین بار، اسکات و ایروین برای جمع‌آوری نمونه‌ها و گرفتن عکس‌ها تلاش نمودند. در طول اقامتشان در ماه، آنها بیش از 17 مایل راه راندند.

ماموریت آپولو 15 در روز 26 ژوئیه 1971 استارت خورد. آپولو 15 در 30 ژوئیه فرود آمد، در حالی که اسکات و ایروین سه پیاده‌روی و علاوه بر آن تست امواج ماه‌نوردهای خود را نیز انجام دادند. خلبان آپولو 15 در روز 2 اوت سطح ماه و در 4 آگوست مدار ماه را ترک کردند. آنها در روز 7 اوت به زمین بازگشتند و در اقیانوس آرام فرود آمدند.

در 26 جولای 1971 میلادی سفینه آپولو 15 نهمین ماموریت فضایی برای تسخیر ماه و چهارمین پیاده روی انسان بر کره ماه را به انجام می رسانید. دیوید اسکات یکی از فضانوردان آپولو 15 پس از پایان راهپیمایی با خودرو آزمایشی را در برابر دوربین تلویزیونی انجام داد که فیلم آن به زمین مخابره می شد. او یک پر و یک چکش زمین شناسی به وزن 1.32 کیلوگرم را با هم از یک ارتفاع رها کرد و میلیونها نفر مشاهده کردند که هر دو جسم با هم به سطح ماه رسیدند. این اولین بار بود که نظریه علمی گالیله درباره سقوط آزاد اجسام در خلا نسبی آزمایش می شد.

تصویر زیر صحنه ای از این آزمایش را نشان می دهد که البته با توجه به تکنولوژی تصویربرداری آن زمان کیفیت بالایی ندارد.

https://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/lunar/apollo_15_feather_drop.html

منبع: https://www.space.com/39251-on-this-day-in-space.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *