به زحل و ماه آن گوش دهید!!

مشاهدات فضاپیما نشان می دهد که موج‌های پلاسما از زحل به حلقه‌های آن و قمر انسلادوس منتقل می‌شود. محققان با ضبط امواج پلاسما و تبدیل آن به چیزی که برای ما قابل شنیدن باشد، کمک می‌کنند که از این صدا لذت ببریم.

مشاهدات جدید مدار نهایی فضاپیمای کاسینی سیاره زحل نشان دهنده تعامل شگرف و پویای امواج پلاسما است که از زحل به حلقه‌های آن و قمرش انسلادوس منتقل می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که امواج در خطوط میدان مغناطیسی حرکت می‌کنند که زحل را به انسلادوس متصل می‌کند. محققین می‌گویند که خطوط میدان مانند یک مدار الکتریکی بین دو هسته هستند و انرژی جریان در آن دارد.

این صدا در تاریخ 2 سپتامبر 2017، دو هفته قبل از پایان ماموریت کاسینی ضبط شد. محققان ضبط امواج پلاسما را به یک فایل صوتی “whoshing” تبدیل کرده‌اند – همانطور که امواج الکترومغناطیسی را به موسیقی تبدیل می‌کنند. به عبارت دیگر، کاسینی امواج الکترومغناطیسی را در محدوده فرکانس صوتی تشخیص داد – و در زمین، ما می‌توانیم این سیگنالها را از طریق یک بلندگو تقویت و پخش کنیم. زمان ضبط از 16 دقیقه به 28.5 ثانیه فشرده شد.


مدار فضاپیمانی کاسینی ناسا یک تعامل قدرتمند از امواج پلاسما را از زحل به حلقه‌ها و قمر انسلادوس آن منتقل می‌کند. تصویر NASA / JPL-Caltech.

طبق بیانیه ناسا:

تعامل زحل و انسلادوس برعکس رابطه زمین و ماه می‌باشد. انسلادوس در میدان مغناطیسی زحل غوطه‌ور است و از لحاظ زمین‌شناسی فعال است، که بخار آب در آن یونیزه می‌شود و محیط اطراف زحل را پر می‌کند. ماه خود ما با زمین همخوانی ندارد. تعاملات مشابهی بین زحل و حلقه‌های آن وجود دارد، زیرا آنها بسیار پویا هستند.

Listen as Saturn and its moon interact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *