محققان موفق به بررسی دو منبع اشعه ایکس در کهکشان NGC 925 شده‌اند!!

چکیده

ULX-1 و ULX-2 NGC 925 دو منبع اشعه ایکس در کهکشان NGC 925 هستند که در فاصله 5/8 Mpc قرار دارند. برای اولین بار، با استفاده از داده‌های XMM-Newton و NuSTAR (همزمان از هر دو منبع)، با کیفیت بالا تحلیل شده است. اگرچه در نگاه اول ULX-1 به خاطر اشعه ایکس بالایش شبیه یک کاندیدای سیاه چاله جرم متوسط (IMBH) می‌باشد، ولی بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد خواص آن بیشتر شبیه به یک سیاهچاله ستاره‌ای از نوع سوپر ادینگتون معمولی است و ما آن را به عنوان یک منبع پرتوی اشعه ایکس گسترده طبقه‌بندی می‌کنیم.

تصویر DSS از کهکشان NGC 925،  ستاره‌های قرمزرنگ محل قرارگیری ULX-1 و ULX-2 را نشان می‌دهند. XMM-Newton/EPIC-pn (سمت چپ)، Chandra / ACIS-S (سمت چپ پایین) و تصاویر DSS (راست). تصاویر دارای مقیاس‌های مختلف هستند. تصویر: Pintore et al، 2018.

محققان اروپایی دو منبع اشعه ایکس فوق‌العاده (ULXs) را در کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 925 بررسی کرده‌اند. این مطالعه نکاتی را درباره ماهیت واقعی این دو منبع ارائه می‌دهد و می‌تواند در بهبود کلی درک ما از ULX‌ها مفید باشد. این تحقیق در مقاله‌ای در روز 29 ژوئن در arXiv pre-print server منتشر شده است.

ULXها منابع نقطه‌ای بسیار روشن اشعه‌های ایکس در آسمان می‌باشند و هر کدام از آنها موجب انتشار اشعه‌هایی بیش از یک میلیون برابر خورشید در تمام طول موج‌ها می‌شوند. آنها نور کمتری نسبت به هسته‌های کهکشانی فعال دارند، اما به طور مداوم درخشان‌تر از هر فرآیند شناخته شده ستاره‌ای هستند. اگر چه مطالعات متعددی درباره ULX انجام شده است، ماهیت اساسی این منابع هنوز مشخص نشده است.

معمولا هر کهکشانی از یک کهکشان ULX میزبانی می‌کند، اما برخی کهکشان‌ها حاوی بسیاری از این منابع هستند. NGC 925 در حدود 28 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد که شامل دو منبع پرتوی اشعه ایکس NGC 925 ULX-1 و NGC 925 ULX-2 می‌باشد. این دو منبع اخیرا توسط گروهی از دانشمندان به رهبری فابیو پینتور از موسسه اخترفیزیک فضایی و فیزیک کیهانی (ISAF) در میلان ایتالیا مورد مطالعه قرار گرفته است.

در بخشی از این مطالعه، محققان داده‌های مشاهداتی که توسط (ESA XMM-Newton) و فضاپیمای تلسکوپ هسته‌ای ناسا (NuSTAR) ارائه شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این تحقیق همچنین شامل اطلاعات بایگانی شده توسط رصدخانه فضایی اشعه ایکس چاندرا ناسا می‌باشد.

NGC 925 ULX-1 و ULX-2 دو منبع پرتوی اشعه ایکس در کهکشان NGC 925 هستند که در فاصله 5/8 مگا پاسکال قرار دارند. در این مقاله برای اولین‌بار، از داده‌های XMM-Newton و NuSTAR به طور همزمان استفاده شده است.

محققان دریافتند که NGC 925 ULX-1 به حداکثر  شدت روشنایی  duodecillion erg/s40 رسیده است که یکی از روشن‌ترین ULXهای شناخته شده است.

بنابر این یافته‌ها فرضیه قبلی پیشنهادی که NGC 925 ULX-1 می‌تواند یک سیاهچاله جرم متوسط ​​باشد، زیرسوال می‌رود.

در نهایت در NGC 925 ULX-2، تیم پینتور نتوانست این منبع را با توجه به داده‌های موجود طبقه‌بندی کند. محققان خاطرنشان کردند که خواص طیفی NGC 925 ULX-2 با ویژگی‌های حرارتی یک دوتایی اشعه ایکس و همچنین سناریوی سیاهچاله جرم متوسط مطابقت ندارد.

در پایان، دانشمندان تاکید کردند که برای به رسمیت شناختن ماهیت NGC 925 ULX-2، در آینده نیاز به مشاهدات دقیق‌تری از این منبع، ضروری است.