کشف کوازار پلاسمايی که جهان جوان را روشن می‌سازد و در شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه یافت می‌شود.

 

ستاره‌شناسان یک کوازار را با شدیدترین انتشار رادیویی که در جهان اولیه دیده می‌شود پیدا کرده‌اند، یک جت مواد با سرعت بسیار زیاد در آن حرکت می‌کند. دانشمندان در جزئیات بی‌سابقه‌ای نشان داده‌اند که جت‌های پرتابی از یک کوازار در طول اولین میلیارد سال زندگی جهان تشکیل شده است.

این یک تصور تخیلی از یک جت رادیویی است که مواد از دروزن کوازار تازه کشف شده که در طول اولین میلیارد سال وجود جهان وجود داشته است، به بیرون پرتاب می‌شوند.

اعتبار: آثار هنری توسط رابین دینل، ارائه شده از موسسه کارنگی برای علوم

کارنگی ادواردو بانادوس تیمی را هدایت کرد که یک کوازار را با درخشان‌ترین انتشار رادیویی که در جهان اولیه مشاهده شده بود، پیدا کرد، جت مواد با سرعت بسیار بالا از این کوازار به بیرون  حرکت می‌کرد.

کشف بانادوس توسط امانوئل مومجیان از رصدخانه ملی رادیویی نجومی پیگیری شد، به تیم اجازه داده شد با جزئیات بی‌سابقه‌ای از جت شگفت‌انگیز که از یک کوازار تشکیل شده در طول اولین میلیارد سال جهان وجود داشته است، بهره‌مند شوند.

 

یافته‌های منتشر شده در دو مقاله در مجله Astrophysical، به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد تا جهان جوان را در طول دوره مهمی که در حال گذار به وضعیت کنونی آن است، بررسی کنند.

کوازارها از سیاهچاله‌های تشکیل شده در مرکز کهکشان‌های عظیم تشکیل شده‌اند. این کوازار تازه کشف شده، به نام PSO J352.4034-15.3373، یکی از نژادهای نادر است که نه تنها ماده را به درون سیاه‌چاله می‌بلعد، بلکه همچنین یک جت پلاسما را در سرعت‌هایی که نزدیک به نور می‌باشد، منتشر می‌کند. این جت انتشار را در فرکانس‌های شناسایی شده توسط تلسکوپ‌های رادیویی قابل دریافت می‌باشد، انجام می‌دهد. اگر چه کوازارها بیش از 50 سال پیش توسط انتشارات رادیویی قوی خود شناسایی شده بودند، اکنون می‌دانیم که فقط حدود 10 درصد از آن‌ها فرستنده‌های رادیویی قوی هستند.

علاوه بر این، نور این کوازار تازه کشف شده حدود 13 میلیارد از 13.7 میلیارد سال جهان را برای رسیدن به ما در اینجا در زمین گذرانده است. P352-15 اولین کوازار با شواهد واضح از جت‌های رادیویی است که در اولین میلیارد سال تاریخ جهان دیده می‌شود.

بانادوس گفت: “کمبود فرستنده قوی رادیویی از جهان جهان وجود دارد و این درخشانترین کوازار رادیویی است که در آن دوران به میزان قابل توجهی انتشار داشته است.”

مامجیان افزود: “این یافته تصویری دقیق‌تر از این کهکشان‌های روشن در این فاصله بزرگ است.”

بیگ بنگ جهان را به عنوان یک سوپ داغ از ذرات بسیار پرانرژی آغاز کرد که به سرعت در حال گسترش بودند. با گسترش آن و تبدیلش به گاز خنثی هیدروژن خنک، به هم متصل شدند، که بدون هیچ گونه منابع درخشان، جهان را تاریک و تاریک کرد تا ماده گرانشی را به ستارگان و کهکشان‌های اولیه تبدیل کند. حدود 800 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، انرژی منتشر شده توسط این کهکشان‌های اولیه باعث شد که هیدروژن خنثی در سراسر جهان پراکنده شود تا برانگیخته شود و الکترون را از دست بدهد و یا یونیزه شود؛ وضعیتی که گاز از آن زمان باقی مانده است.

 بانادوس نتیجه‌گیری کرد: “جت این کوازار می‌تواند به عنوان یک ابزار کالیبراسیون مهم برای کمک به پروژه‌های آینده در سایه‌های تاریک نفوذ کند و شاید نشان دهد که چگونه اولین کهکشان‌ها به وجود آمدند.”

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/07/180709101147.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *