کشف علت شکل عجیب و غریب غول یخی

تلسکوپ فضایی هابل این عکس را از اورانوس در سال 2005 گرفته است.
ناسا / ESA / و M. Showalter

دانشمندان می‌گویند شکل عجیب و غریب اورانوس که برای ما شناخته شده است، می‌تواند بر اثر یک برخورد شدید رخ داده باشد. اورانوس برخلاف هر سیاره دیگر منظومه شمسی، خلاف جهت حرکت می‌کند. یعنی برخلاف جهتی که به دور خورشید حرکت می‌کند، به دور خود می‌چرخد. غول یخی در زاویه راستگرد که در آن سیاره‌ها قرار دارد، چرخش می‌کند، به طوری که قطب‌های آن به سرعت در نور خورشید می‌چرخند. در حال حاضر، Jacob Kegerreis (دانشگاه دورهام، انگلستان) و همکاران شبیه‌سازی کامپیوتری با وضوح بالا از بیش از 50 سناریو تاثیر متفاوت برای دیدن اینکه چگونه این امر ممکن است رخ داده باشد، انجام دادند .

این تیم نتیجه‌گیری می‌کند که این برخورد تقریبا 4 میلیارد سال پیش رخ داده بود، احتمالا با یک پروتپلانت متشکل از سنگ و یخ و حداقل دو برابر جرم زمین بود. اگرچه این برخورد به اندازه کافی قدرتمند بود تا اورانوس را از بین ببرد، اورانوس موفق به نگهداشتن بیشتر فضای گازی‌اش شد. بخشی از اتمسفر دست رفته ممکن است به تشکیل حلقه‌های نازک که امروزه سیاره را محاصره کرده‌اند کمک کرده باشد.

برخورد تاریخی به توضیح برخی از ویژگی‌های غول یخی کمک می‌کند. اورانوس فوق‌العاده سرد است، حتی اگر خیلی دور از خورشید باشد: -216 ° C (135 K).

این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شده است.

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/60-second-astronomy-news-uranus-jupiters-moons-eta-carinae/

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/60-second-astronomy-news-uranus-jupiters-moons-eta-carinae/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *