ماجراهای من و آسمان: این قسمت حلقه‌های زحل مفقود می‌شوند!!

 

مسلما وقتی به آسمان شب خیره می‌شوید سیارات و اجرامی که با تلسکوپ قابل مشاهده‌تر هستند، نظرتان را نسبت به اجرام دیگر بیشتر به خود جلب می‌کنن.

حلقه‌های زحل از تکه‌های یخ، سنگ و غبار تشکیل شدن، با توجه به ابهتی که دارن شاید فکر کنین ضخامتشون زیاده ولی فقط یه کیلومتر ضخامت دارن و وقتی از پهلو بهشون نگاه می‌کنیم، نمی بیینمشون، این حلقه‌ها به احتمال زیاد از نزدیک شدن یه قمر به زحل و نابودی اون ایجاد شدن و تحت تاثیر گرانش زحل به صورت حلقه در اطراف اون ایجاد شدن، حلقه های زحل به ترتیب عبارت هستند از: حلقه ای، حلقه ب، حلقه سی، حلقه دی، حلقه ایی، حلقه اف و حلقه جی. حلقه زحل توسط شکافی به دو قسمت تقسیم شده که علت این شکاف، گرانش قمرش تیتان هست، این شکاف به احترام کاشفش، کاسینی نامیده میشه.

در این قسمت می‌خوام روش ساختن سیاره زحل و همچنین راز غیب شدن حلقه‌هاش رو بهتون یاد بدم. با وسایل خیلی ساده می‌تونیم زحل رو درست کنیم چیزهایی که لازم دارین یک ورق مقوا، یه توپ پلاستیکی کوچولو هست و یه پرگار !!

ورق مقوا رو به صورت دایره برش بزنین و به اندازه توپ پلاستیکی کوچولو وسط این دایره رو با پرگار اندازه گرفته و ببرین. با استفاده از چسب بی رنگ، توپ رو به مقوا بچسبونین . می‌تونین بجای توپ پلاستیکی از توپهای یونولیتی که تو گل‌فروشی‌ها به اندازه‌های مختلف می‌فروشن استفاده کنین. با استفاده از پرگار هم می‌تونین حلقه‌های زحل رو روی مقوا رسم کنین و رنگش بزنین. زحلتون آماده ست.

جالبه بدونین که وقتی زحل دست سازتون رو به موازات خودتون بگیرین، حلقه‌ها رو نمی‌بینین (در حقیقت از پهلو به زحل نگاه می‌کنین). این اتفاق دقیقاً در مورد خود زحل هم اتفاق می افته. هر 15 سال یکبار، زحل به پهلو رو به زمین قرار می‌گیره و از زمین حلقه‌هاش دیده نمیشه.

میتونیم با یه سفر کهکشانی و تغییر زاویه دید خودمون حلقه هاش رو ببینیم

اجی مجی لاترجی، اوه ظاهر شد

 

نوشته: سارا سیدحاتمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *