حالا این شانس را دارید که بر روی پروژه ی SETI سرمایه گذاری کنید.

پروژه ستی اولین تحقیق بر روی کل آسمان به صورت تمام وقت خواهد بود.

لیزر ستی به طور مداوم کل آسمان را زیر نظر دارد و به دنبال پالس هایی است که به وسیله ی تمدن های فرازمینی تولید می شود.

برای دهه ها ستاره شناسان در آسمان برای پیدا کردن نشانه هایی مبنی بر اینکه ما تنها نیستیم سرمایه گذاری کردند. امروزه انستیتو تحقیق جستجو هوش فرا زمینی یا به اختصار SETI این موضوع را پیگیری می کند و به طور مداوم روش هایی را بررسی میکند تا راه های بهتری را برای افتراق بین سیگنال مصنوعی از سیگنال مختص به پدیده ای فیزیکی و نجومی پیدا و مطالعاتی را طراحی و پوششی را که برای دریافت سیگنال ها احتیاج است فراهم کند.

اما برای ستاره شناسان ایجاد پروژه ای که در همه زمان ها همه آسمان را بپوشاند آنقدر کار چالشی است که برای دهه ها ستاره شناسان آن را کنار گذاشتند. اما علی رغم این فوائد مشهود، برای  ستاره شناسان این یک چالش اساسی است که پروژه لیزر ستی میخواهد بر آن غلبه کند. بله درسته لیزر ستی اولین مطالعه کلی آسمان در همه ی زمان (24 ساعته) خواهد بود.

نگاهی به لیزر ستی:

لیزر ستی در حال حاضر در حال جمع آوری کمک مالی است. در طول دو سال از شروع پروژه،لیزر ستی در حال توسعه نرم افزار و دوربینی است تا سیستمی را ایجاد کند که تمام وقت تمام آسمان را مشاهده کند. پروژه بر روی تجهیزات مقرون به صرفه تمرکز دارد. 2 تا از 3 جز این سیستم از تکنولوژی بینظیری استفاده میکنند که به طور تجاری در دوربین CCD با لنز 24 میلیمتری و با کانون f1/4DSLR وجود دارد.

هر دوربین یک زمینه دید 72 درجه ای دارد که به پوشش موثر 1700 درجه مربع!منجر می شودکه در حدود 4 درصد کل آسمان شب است و 5600 بار بزرگتر از آزمایشات قبلی بینایی ستی است. این مقدار آنقدر گسترده است که 4 دوربین نیاز است که نهایت زمینه ی یک مرکز مشاهده ای را بپوشاند که 120 در جه میشود و یک ششم کل آسمان شب است. هر دوربین، نوری را که دریافت میکند با یک دستکاه اسپکتروسکوپی در جلوی لنز تا به مشاهده کنندگان اجازه دهد تا طول موج سیگنالهایی که دریافت میکنند را اندازه گیری کنند و سیگنالهایی که تک رنگ نیستند را نادیده بگیرند.

دوربین ها خیلی سریع خوانده می شوند(بیشتر از 1000 بار بر ثانیه) که می تواند اختلالی در داده هایی که به طور عمودی دریافت میکنند ایجاد کند(اثر اسمیر) اما لیزر ستی تضمین می کند که هیچ اطلاعاتی با جفت کردن دو دوربین به هم در دو جهت مختلف که هر کدام بخش مختص خود را پوشش دهد از بین نمی رود. در این صورت منبع سیگنال می تواندعلی رغم اثر اسمیر هر دوربینهمچنان مورد شناسایی قرار بگیرد.سپس با ساختن چندین مرکز مشاهده در نقاط مختلف جهان، لیزر ستی می تونه کل آسمان را به طور مداوم پوشش دهد.

لیزر ستی از گریتینگ اسپکتروسکوپی استفاده می کند تا تا سینالهای تک رنگ را تشخیص دهد(یک نور تک رنگ مانند لیزر کمه در پایین تصویر دیده می شود). نور حاصل از ستاره ها تک رنگ نیستند و و میتوانند به راحتی به وسیله ی طیف نوری که تولید می کنند، نادیده گرفته شوند.

هدف اولیه پروژه این است که تا 100000 دلار را برای نصب و راه اندازی دو دوربین در یک مرکز مشاهده صرف کند. اگرچه این هدفبه کل آسمان دسترسی ندارد ولی بیشتر بخش های محدود آسمان را زمانی که درحال اثبات این است که پروژه کارایی دارد میپوشاند. بودجه هدف پروژه میتواند افزایش یابد. با مقدار مبلغ 510000 دلار لیزر ستی می تواند ابرای اولین بار 2 مرکز مشاهده با تجهیزات کامل را راه اندازی کند.

کمپین الان راه افتاده و برای حامیانیک ماه زمان مانده تا در پروژه بی نظیر ستی شرکت کنند.

برای گسترش اولیه پروژه، برنامه و هدف این است که حداقل 6 (به طور ایده آل 14) تا مرکز مشاهده در موقعیت های استراتژیک داشته باشیم تا مطمئن شویم هیچ بخش از آسمان به دلایل فاکتور هایی مثل آب و هوا جا نیافتاده است. فقط مهم است که آنها به گونه ای با هم هم پوشانی داشته باشند که در ثبت رویدادها با هم مشارکت کنند. این کارها نه تنها اطلاعات و اعتمادات آماری آنها را بیشتر میکنند بلکه تایید فیزیکی هم انجام میدهند به این دلیل که از 2 زاویه مختلف یک نقطه در آسمان را میبینند و یک تاخیر خفیف اما جزئی را در سیگنالهای ورودی ثبت میکنند. این کار مانند همان کار است که مرکز مشاهده لیگو نتایج قانع کننده ای را از امواج گرانشی تحویل داد.

چرا لیزر ستی؟

اسکن کردن کل آسمان به صورت تمام وقت کار ساده ای نیست. قبل از حالا، محققان ستی به طور کلی توانایی این را داشتند تا یکی از این ویژگی ها را داشته باشند. تسهیلات قبلی میتوانند بخش زیادی از آسمان را در بر بگیرند ولی زمان کمتری (کمتر از 1 دقیقه) را برای هر بخش آسمان صرف کنند یا یک بخش آسمان را به طور مداوم سرچ کند و از پوشش فضایی کسترده ای صرف نظر کنند به امید این که یک سیگنال از یک جهت خاص باشد.

محققان ستی همچنین به طور معمول بر اساس یک پیش فرض حیاتی عمل می کنند: هر تمدن خارج زمینی که بخواهد توجه ما را به خودش جلب کند انواعی از سیگنالها را به طور مداوم مخابره میکند. تمام کاری که ما باید انجام دهیم این است که به نقطه درست در
آسمان دسترسی پیدا کنیم، همانطور که داریم در مطالعاتمان آسمان را اسکن میکنیم و سیگنال آنجا خواهد بود.

اما اگر این مورد نظر نبود چه؟ بر اساس نظریه مهندس الیوت جیلیوم، دانشمند و کارگردان پروژه بینایی برنامه ستی، ” هر چه که ET(Extraterrestrial  یا فرازمینی) انجام دهد اگر واضح اما مقطعی باشد، تمام تحقیق های قبلی و کنونی نمیتوانند آن را پیدا کنند”.

بعد از همه ی اینها، چرا فضایی ها لزوما باید سیگنالشان را تمام وقت بفرستند فقط برای اینکه ما آنها را پیدا کنیم؟ چرا آن سیگنالها باید آنقدر تکرار شوند تا ما شانس بیشتری برای شناسایی آن داشته باشیم؟ شاید اگر سیگنالی که آنها می فرستند در حقیقت به آن معنی نیست که بخواهند با ما ارتباط برقرار کنند؟ نقطه نظر در این مورد: علی رغم اینکه انسان برای یک قرن موج رادیویی را به فضا فرستاده اما این سیگنالهایی که فرستاده شده پیام هایی کوتاه و ناپیوسته بودند و نه مداوم زیرا بسیار گران و سنگین هستند چه در طول مدت آن و چه در تجهیزات تولید آن.

اما یک انتخاب دیگر هم وجود دارد، پروژه هایی مثل Breakthrough Starshot که از لیزر به عنوان یک نوع پیشرانه استفاده می کنند، فلاش هایی مختصر اما قوی را میفرستند. هدف آنها این است که یک فضا پیما را به نزدیکترین سیاره ی همسایه ما بفرستند اما لیزر خیلی روشن است و از فاصله های حتی خیلی بیشتر هم قابل مشاهده است.این فلاش های لیزری می توانند به عنوان پیام دهنده ای عمل کنند که تمدن ما را به بیگانگان نشان دهند. و اگر جهان های بیگانه تکنولوژی لیزری مشابه ما را داشته باشند، سیگنالهای آنها ممکن است به ما برسد. اما سیگنالهایی مانند آن خیلی کوتاه اند و مقطع و به طور طولانی تکرار نمی شوند(اگر برای همیشه تکرر نشوند).

به همین خاطر است که پروژه ستی خیلی مهم است. آن می تواند شواهد متقاعد کننده ای از پالس های مختلف از نانوثانیه تا دقیقه تولید کند. جیلیوم می گوید نیاز نیست تا تمدن بیگانه بداند ما اینجا هستیم و به طور مکرر بخواهد با ما ارتباط برقرار کند. به جایش لیزر ستی تمام آسمان را به طور مداوم سرچ میکند تا زمانی که یک سیگنال به ما برسد. چه عمدا فرستاده شده باشد چه با شانس از زمین گذر کرده باشد، ما آن رادریافت می کنیم و میدانیم که برای چیست، برای ثابت کردن اینکه حیات در جای دیگر هم وجود دارد.

جناب اقای پیمان نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *